Midsommar

Tabouleh
ca 4 dl fullkornsbulgur
1 rödlök
3 tomater
1 orange paprika
1 pkt sugar snaps
1 påse rucola (ca 125 g?)
6 soltorkade tomater
1 konservburk svarta oliver
citron
salt
chili
persilja
olivolja

Koka bulgurn. Finhacka alla grönsaker. Strimla de soltorkade tomaterna och grovhacka oliverna. Finhacka pesiljan och blanda allt med bulgurn och kryddorna. Ringla över olivolja, blanda väl och smaka av.


Aubergine-sill med smak av dill
2 små eller 1 stor aubergine
½ rödlök
veg. gräddfil
valfri mängd dill
salt & citronpeppar
saften av en ½ citrom

Skala och dela aubergine i lagom bitar, koka dem med mycket salt tills de blivit sladdriga och "silliga". Finhacka rödlöken och dillen, blanda den med gräddfil, citron och kryddor i en skål. Häll av auberginen och blanda i den i skålen.

Jag hade även en grönsakspaj med svamp, vegansk mexikansk ost, oliver och lite annat. Vitlöksstekt marinerad tofu. Ett stort exotiskt fruktfat. Nypotatis förstås. Och så bakade jag ett underbart bröd! Jag improviserade fram receptet så det jag skriver här kanske inte är helt rätt... När jag skulle köpa jäst fanns det bara jäst för söta degar så det fick jag ta... Men gott!

Dinkelbröd
4 dl fullkornsdinkel
2-3 dl siktat dinkel
½ pkt jäst
5-6 dl osötad sojamjölk
1 dl solroskärnor
½ dl linfrö
1/4 dl loppfrö
salt

Värm sojamjölken fingervarm, lös ut jästen. Blanda resten av ingredienserna i en bunke och häll sedan i degvätskan. Blanda till en deg och häll ev i mer mjöl. Sätt ugnen på 200 grader. Knåda lite och låt sedan degen jäsa ovanpå ugnen i ca 30 minuter. Olja en rund ugnssäker form. Knåda degen smidig och vänd ner den i formen. Skär ett rutmönster i brödet och grädda det i ca 30 minuter.

Inga kommentarer: