Banan-, choklad- & valnötskaka (och nyttigare sushi)!

Den här kakan är väldigt god. Men om man vill ha något jätte'kakigt' och sött så bör man tillsätta 1 dl sirap eller socker. Den är också ganska kompakt och inte världens vackraste, fast det blir finare när man skurit upp den. Nu är den perfekt som tébröd eller kanske matsäck -för det är bra, långsam energi! (receptet är ursprungligen från det gula veganhäftet men utan valnötter och kakao och massa annat)

Banan-, choklad- & valnötskaka
5 dl fullkornsdinkelmjöl
0.5 dl kakao
0.5 dl vetegroddar
0.5 dl krossat linfrö
0.25 dl loppfrö
2 tsk bakpulver (eller 1 tsk bakpulver & 1 tsk bikarbonat, det blir nog bättre)
100 g grovhackade valnötter
någon msk kokos
2 msk olivolja
4 bananer
ca 1 dl ris- eller sojamjölk

Sätt ugnen på 165 grader. Blanda alla torra ingredienser väl. Mosa bananerna väl och häll ner dem tillsammans med oljan. Blanda mycket och tillsätt rismjölken, ta ev mer om degen inte är blöt (degen ska inte vara rinnig men inte för hård heller, prova dig fram). Olja och strö en brödform med kokos. Sätt in kakan i ugnen ca 35-40 minuter. Ta ut och skär i skivor. Blir säkert gott med jordnötssmör!!!

Ja, sedan gjorde jag "sushi" (väldigt otraditionell) . Jag använde hel dinkel som jag kokade igår istället för sushiris. Den gjorde jag som vanligt. Förutom att jag glömde bort mig och rullade jättelöst så blev det skitgott! Gjorde även gurkstavar som jag la in i risvinäger, citron och salt. Pressade dem lite och de blev jättegoda. Och en massa inlagd ingefära till, åh det är så gott!
Norirullar med hel dinkel, avokado och broccolibladsstrimlor.

Inga kommentarer: