Sushi betyder ju inte fisk!!



Fram till idag har jag varit total "sushi-virgin"! Men nu har jag garanterat att det inte var en engångsförteelse, för icke är det särskilt svårt. Speciellt när det enda man vill är att försvinna in i matvärlden och pilla hur länge som helst. Jag improviserade mest med fyllningarna, och det kan man gott göra. Jag gjorde även en variant av Yogarullarna från första inlägget, med rödbetssallad i , och självklart den goda dippen till.

Du behöver:
Noriark
Sushiris
Japansk sojasås
Risvinäger
Wasabi
Inlagd ingefära
(allt hittade jag på Maxi)

Tips på fyllningar:
Morötter som du delat med hjälp av skalaren så det blir tunna skivor (alltså fortsätt skala till den är slut)
Sockerärtor i tunna strimlor
Avokado i tärningar
Gurka i tärningar
Kokad sparris i små bitar
Tunt skivad salladslök
Bladspenat
Groddar
Rödbetssallad som jag gör såhär:
Tvätta och skala 4 färska, råa rödbetor. Riv dem grovt i rivjärn. Lägg i skål och häll över ca 3/4 dl (eller mer) risvinäger, lite rapsolja, citronsaft och lite spad från den inlagda ingefäran. Rör om och låt stå en stund under plastpåse att dra åt sig och mjukna. Den kommer färga sushiriset jättefint. Men ha den inte i alla rullar, för det blir mycket rosa!

Gör såhär:
Koka riset enligt förpackningen, smaksätt med risvinäger, socker och salt och låt svalna. Riset ska vara mycket klibbigt. Under tiden förbereder du grönsakerna och gör såserna:
Chili-lime-dippen från första inlägget och en wasabidip:
Blanda wasabi i valfri form med vatten, risvinäger och japansk sojasås.

Nu ska du rulla!!! Lägg noriarket med den blanka sidan ner på en skärbräda eller bambumatta om du har en sådan. Börja med ris ca 3 cm från botten och sprid ett tunt lager ca 12 cm upp. Lägg sedan fyllningarna ungefär i mitten på riset. Gör gärna flera olika varianter.
Exempel:
Om du klarar av styrka på maten kan du bre ett tunt lager wasabi innan riset på någon av rullarna, men tänk på att det blir starkt! På någon kan du skippa riset och mosa ett ganska tjockt lager avokado istället, men det blir lite svårare att rulla. Om du gjort Yogarullarna kan du använda nötröran som det blir lite över av i några rullar.

När du ska rulla finns det säkert knep, men ja, de kan ju inte jag. Det enda jag tänkte på var att i slutet ska man "limma" ihop med hjälp av vatten och trycka till så att det fäster. Skiva sedan upp i munsbitar som man kan doppa i såsen med hjälp av ätpinnar och bara stoppa in i munnen och njuta! Lycka till!

Inga kommentarer: