Brödbak (igen) och middagsplaner

Nybakat bröd med vegsmör, rasher, gurka och ett glas soja-havremjölk är svårslaget.

Idag har jag bakat bröd, som håller längre än gårdagens. Det är jättegott och lite kryddigt, enkelt att baka också då du bestämmer jästiderna lite efter hur du vill ha det eller orkar vänta. Jag är ingen van brödbakare, men när jag bakar blir det oftast gott. Här kommer recept:

1 pkt jäst
2.5 dl havremjölk
2.5 dl vatten
ca 3 dl vetemjöl
3,5 dl kruskakli
3,5 dl grovt rågmjöl
½ dl rågsikt
½ rågkross
2 msk mörk sirap
1 tsk salt
1 msk brödkryddor (anis, fänkål och kummin)
ca 3/4 dl pumpafrö
ca 3/4 dl hackad mandel
2 msk krossat linfrö
ca ½ dl russin (gärna sultan)

Värm vatten och havremjölk fingervarmt, smula jäst i en bunke och blanda till jästet löst sig. Tillsätt salt, brödkryddor och sirap. Tillsätt linfrö, hackad mandel, russin och kruskakli. (rör om efter varje "tillsätt") Häll sedan i rågsikt, rågkross och mjölet. Det ska inte knådas utan rör bara om tills allt är väl blandat. Låt jäsa ca 15-20 min eller längre.
Olja och bröa en brödform. Häll i degen och tryck ut den i formen. Låt jäsa ca 30 min (eller mer), sätt samtidigt ugnen på 225 grader. Grädda brödet ca 30 minuter, men kolla det då och då. Gör ett stickprov och se till att det inte är kladdigt i mitten. Låt svalna, men skiva gärna upp en skiva eller två och ät nygräddat:) Lycka till!!

Ikväll tänker jag festa till det lite i alla fall, men jag vet inte riktigt hur. Det ska i alla fall bli rödbetor, morötter och hummus, funderar på rödbetor i ugn som sedan blandas med ärtskott och annat till en sallad? Äsch, jag får tänka lite till. En sak är säker i alla fall: Recept och bilder kommer ikväll:)

1 kommentar:

Anonym sa...

Det låter väldigt mycket som det receptet jag skulle ge dig.