Fluffiga, enkla solrosbaguetter

Mums!! Jag kunde inte hålla mig borta från att baka bröd idag heller... Och detta är det godaste i högen. Jätteluftigt och proffsigt, men busenkelt. Jag åt med rashers, vegost, sallad, spenat, gurka, tomat och bredvid på tallriken morotsstavar och groddar att dippa i hummusen från igår. Åh, mer av detta tack!!!!!! Det ursprungliga receptet kommer jag inte ihåg var jag hittat, men det är omgjort av mig och jag har gjort det ett par gånger. Här kommer det:

50 g jäst
4 dl vatten
4 dl siktat dinkelmjöl
4 dl grahamsmjöl
1 dl grovt rågmjöl
1 dl solroskärnor (jag använde saltade men om du har naturella tillsätt då lite salt i degen)
3 msk olivolja
1 msk sirap
3 msk rågkross
3 msk krussakli
2-3 msk krossat linfrö
1 handfull pumpakärnor

Blanda fingervarmt vatten och jäst i en bunke. Rör i sirap, olja, rågkross, krussakli, pumpakärnor linfrö och solroskärnor. Blanda sedan i mjölsorterna i omgångar. Låt jäsa ca 30 minuter.
Forma baguetter på ganska väl mjölat bord och lägg dem på bakplåtspapper på en plåt. Skär tre skåror i varje baguette. Sätt ugnen på 200 grader och låt bullarna jäsa ovanpå ca 15 minuter.
Grädda dem ca 15-20 min. De är klara när de fått lite färg både ovanpå och under. Gör stickprov för säkerhets skull. Lycka till!

Imorgon blir det nog utflykt och då tar vi väl med oss ett par fyllda baguetter att spisa utomhus:)

1 kommentar:

Anonym sa...

Det ser jättegott ut! Jag har ett recept på solrosbaguetter med massor av frön i som jag brukar göra ibland. Ska prova det här nån gång!