I lokalblaskan, nyköpt och hembakat

Det här stod i lokaltidningen idag ja!
Idag har jag handlat på Naturgott, som är en liten naturaffär där jag handlar när jag ska vardagslyxa lite. Det blev ost, skinka, mintfyllningchoklad (aaaah så gott, ) och chokladknappar.
Sedan bakade jag bröd, som bara håller för dagen men det är perfekt när jag har så goda pålägg att festa till med med ikväll. Här kommer bilder och recept! :)


Sesambröd för dagen

4 dl siktat rågmjöl
4 dl grovt rågmjöl
1-2 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
1 tsk salt
ca 3 msk oskalade sesamfrö
ca 1-2 msk pumpafrö
ca 1-2 msk krossade linfrö
1 dl olja
4 dl sojamjölk
Skalade sesamfrö till garnering

Sätt ugnen på 250 grader. Blanda alla torra ingredienser i en skål. Tillsätt olja och rör om väl. Tillsätt sojamjölk och blanda snabbt. Forma bullar till valfri form, ett tips är att mjöla händerna varje gång du tar smet till en ny bulle så blir det mindre kladdigt och de blir enklare att forma snyggt, lägg dem på ett oljat bakplåtspapper. Pensla dem med sojamjölk och strö över oskalade sesamfrö. Sätt in i ugne och grädda ca 15-20 minuter, de ska vara lite färgade på botten också. Om det blir för många för dig att äta på en dag, kan du säkert frysa in dem och värma upp dem i ugn nästa gång du vill ha dem, så smakar de säkert färskt igen! Lycka till!

Jag ska äta mina ikväll med rashers, ost och mängder av grönsaker. Kanske lite Creamy Smooth eller hummus på någon. Yummy!!


Inga kommentarer: