Hasselnötspraliner



Jag tar inte åt mig äran för de här godsakerna, då jag fick idén från ! Tack ni! Men jag valde att göra egen massa till pralinerna. Supergott, de tog slut direkt...
Och ursäkta för det luddiga receptet och formuleringarna, klockan är mycket hihi.


1 dl hasselnötter
0.5 dl mandlar
1 msk olja
0.5 dl socker
ca 1-2 msk kakao
ca 2-3 msk sojamjölk
en pytteliten nypa salt
(hasselnötter att rulla massan runt
mörk choklad att doppa bollarna i)
Lägg nötter och mandlar i en mixer. Mixa tills det är små små bitar. Häll i oljan och mixa igen. Blanda ner socker, salt och kakao, mixa tills det är ännu mindre. Sedan häller du ner sojamjölken, lite i taget, och mixar varje gång du hällt ner. Nu är det en tjock massa som du rullar hasselnötter i. Rulla till fina bollar, doppa gärna fingrarna i vatten så blir bollarna släta. Smält choklad och doppa bollarna i, låt svalna helt och njut!!!

1 kommentar:

Tova sa...

mm vad gott!

Provade receptet, men i min förskräckelse hade vi inget choklad hemma, så jag körde utan choklad=)

Fast det bleev så gott endå!
/Tova