PUH

Puh! Nu har jag julstökat i köket hela dagen. Tur att jag gjort allt förutom rödbetssallad och janssons, för nu är jag inte särsklit sugen på julmat. Men imorgon så:)
Jag har gjort min egen rödkålssallad och ska koka egna rödbetor till rödbetssalladen, jag tycker konserverade grejor känns lite äckligt för tillfället. Rödkålssalladen blev perre, med äpple och rödlök. Och inte så mycket sirap som man ska ha, den känns långt mycket fräschare än den på burk.
Ansjovisen blev skitbra, ser fram emot hur det ska smaka, om det blir någon stor skillnad eller om min snilleblixt inte var så lyckad som jag trodde. Hmm, längtar och hoppas.
Jag håller fast vid att senaps'no'sill är något av det godaste som finns. Jag har aldrig ätit djursill, men mm så gott det här är. Den blev förresten också perfekt.
Korvarna blev jättesöta, och tofubollarna runda och fina.

Och skinkan, så äkta... Den blev lite platt, eftersom att det var första gången jag gjorde seitan, men fint ändå. Kommer nog bli finemang med senapsgriljeringen och allt. Tvivlar på att den blödige av mina brödrar kommer smaka, han har extra stort problem med djurlik mat. Jag får ha i konstant åtanke att det är hundra procent snäll mat jag äter.

Jo, jag kom på det jag glömde:
Brysselkål och såklart ris à la malta.
Jag kokar min ris à la malta av kokosmjölk, och när den är färdigkokad blandar jag i ganska mycket Go Green vispgrädde. Mums! Kom ihåg att göra er egen saftsås, det blir godare och känns mer naturligt.

Sist vill jag tipsa er om världens bästa författare (tycker jag just nu) Haruki Murakami. Först läste jag tre böcker på svenska, men nu har jag gått över till engelska -och det är mycket bättre.
Läs, läs och njut.
Nu k

Inga kommentarer: